2014. december 5., péntek

Szappankészítés

Még otthon eltökéltem, hogy megmutatom ezeknek az Amerikaiaknak, hogy kell elindulni az önellátás útján. Bár sosem én szoktam ezzel foglalkozni otthon, itt már az első hetekben nekiláttam felkutatni az Internetet, hol lehet lúgot kapni. Szerencsémre aztán jött Andris, aki segített, mert az én lelkesedésem nem volt elég ahhoz, hogy tényleg meg is vegyem azt a lúgot. Végül kb. november elején született meg az első kísérlet - miután azt is kinyomoztam, honnan tudok digitális mérleget (az irodából) és botmixert (ezt végül vettem) szerezni, mert itt senki nem tart ilyet a háztartásában. A folyékony (mint utólag kiderült, vízzel hígított) lúgnak köszönhetően az első kísérlet sajnos sikertelen volt. Nekem itt kicsit elment a kedvem, de Andris szerencsére rendelt rendes lúgot a netről, ami már igazi szappant eredményezett. Így az utolsó előtti héten álltam neki kapkodva megszervezni a foglalkozást.

Eredetileg úgy terveztem, a saját konyhánkban, alapanyag-költségen tartom. Végül megismerkedtem a Heart Haus csapatával (ahol a mikrozöldeket is készítettük), s lecsaptam a lehetőségre, hogy én tartsam a következő foglalkozást. Mindez kicsit para volt, de szerencsére barátom, Ben elég bevállalós volt hozzá.

A helyszín zseniális volt. A Heart Haus valamikor egy hagyományos kertes ház volt egészen addig, míg egy maroknyi öko-hippi nem gondolt egy nagyot, s alakította egy közösségi ház / panzióvá. Ha jól tudom, a projekt egészen friss, s az a koncepció, hogy „mindenfélét feldobálnak a falra, s meglátják, mi ragad fenn”. Van pár AirBnB-s szobájuk (azaz meg lehet náluk szállni - klikk a linkre, hogy megnézd a képeiket), egy barátságos, tágas konyhával. Természetesen mindenféle lomtalanított bútoruk van, a ház mögött zöldséges kerttel és fóliasátorral, ahol a wisconsini télben nagyon nem lehet termelni semmit, így most a mikrozöldek termesztésével kísérleteznek. Könyékig benne van ez a csapat is az élelmiszer-rendszer megreformálásában. Van saját kis bemutató aquaponia rendszerük is. Az új projektjük a „Space Camp”, ami gyakorlatilag a mi Zöld Otthon Akadémiánk amerikai kistestvére. Most kísérleteznek vele. Volt szerencsénk részt venni az első foglalkozásukon (mikrozöldek), majd ott helyben lestoppoltam, hogy had’ tartsam én a következőt. A szappankészítésen aztán egy újabb résztvevő (aki egy metálbandában dolgozik) lecsapott a következő foglalkozásra: jó milwaukee-i lakosokhoz hűen sört fognak főzni. Bárcsak ott lehetnék! Ellie majd mag-bombát (seed bomb) szeretne készíteni gerillakertészekkel.




Nagy szerencsém volt velük, mert gyakorlatilag tökéletes konyhát kaptam, segítettek beszerezni a még hiányzó alapanyagokat (örültem, hogy nem kellett bicajjal rohangálnom utánuk), meghirdették, beszedték a részvételi díjat és még rágcsát is készítettek. A részvételi díjhoz ($20=5000Ft) ragaszkodott Ben, mert így nagyobb az elköteleződés. A nyereség fele a Heart Haus-é, a másik fele a Messzelátóé lett. Eventbrite-on regisztrálhatott a nagyérdemű, s végül egy kellemes, kb. 10 fős csapattal dolgoztunk.



Kicsit azért izgultam, mert ugyebár még sosem tartottam szappankészítést, s őszintén megmondva a kézműves része igen, de a kémiai és kozmetikai háttere sosem izgatott. Bár úgy hirdettük meg, hogy ne számítsanak tudományos előadásra, én azért izgultam. Szerencsére a csapat szuper volt, nem zavarta őket az alacsony tudásszintem, viszont annál lelkesebben méricskéltek és kotyvasztottak. Cukik voltak, mert az egyik adag szappant (3x1kg-ot készítettünk) kétszer elmérték, túl sokat öntöttek az egyik olajból, így ment utána a nagy csoportos matekozás, hogyan váltsák át az arányokat, miből mennyit kell még hozzátenni, hogy jó legyen. Emellett kipróbáltuk a shake-készítő mixert (nem tudom pontosan, hogy hívják, de így nézki), s örömmel jelentem, botmixer helyett ezt is simán lehet használni!


Extraként dezodort is készítettünk.


A szervezők imádták a programot, s rákérdeztek, tudnánk-e tartani hasonlót Skype-on keresztül. Úgyhogy majd törhetjük a fejünket a lányokkal, hogyan tudjuk ezt megvalósítani. :)

További képek itt

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése